פילוסופיה לילדים

חזרה למפעלים| מי מדבר אתם על אלוהים? (מתוך פינוקיו יורד מן הפסים)| כתב עת – פילוסופיה לילדים – קול קורא|

כתב עת – פילוסופיה לילדים – קול קורא

כללי

הילדים הם פילוסופים טבעיים, שואלים שאלות של מהות, משחקים באפשרויות, מדמיינים עולמות. הכיסוי הציני-הישרדותי על ליבם עדיין דק ותמים, ואין בו כדי לסתום את מעיין הפליאה. גם אם הם לא בהכרח יודעים הרבה או מדברים בז'רגון הפילוסופי הם פתוחים לאותו מקור שממנו צומחת הפילוסופיה. בדרך כלל מפגשם עם תרבות המבוגרים לא מעודד אותם להתייחסות פילוסופית לחיים, ובוודאי שהאקלים ברוב בתי הספר לא תומך בצד זה של נפשם, ואדרבא הוא חושף את צדם היותר מניפולטיבי-שטחי.

מכאן הרעיון לייסד כתב עת פילוסופי לילדים. אני רואה לנגד עיניי כתב עת מעט חתרני כפי שראוי לפילוסופיה להיות – לא עוד שיעור בהיסטוריה של הפילוסופיה, אלא אלטרנטיבה של עומק למציאות שהתייאשה מעומק ומחנכת לשטחיות בכל האמצעים שעומדים לרשותה. מרחב שיח שמתייחס לילדים ברצינות, ומתייחס ברצינות לעולם הסמוי מן העין המפכה בכל ילד ערני וממתין שיכירו בו כדי להיות ולפרוח, ומתנוון כשלא מכירים בו. מפלט של נאורות לילד הבודד שמשוכנע שמה שהוא רואה סביבו – זה כל מה שיש מן העולם. כתב עת שהוא לא פטרוני ולא "מחנך" במובן הרע. לא מעליב את חכמתם של הילדים, לא לוקח מהם את אמונתם בעצמם, אלא אדרבא מזכיר להם את חכמתם הטבעית, ומלמד אותם לסמוך על שאלותיהם, וחיפושיהם האישיים אחר הבנה.

כתב עת השובר את ההגמוניה של השיח הגימיקי והמתיילד מצד אחד, והדעתני ידעני מצד שני. הזדמנות לטפל בדברים שמטרידים ילדים, ולעשות זאת בשפה שמהדהדת עם שאיפתם לטוב וליפה, ועם אמונתם באמת. פורמט

אני מציע את הפורמט הבא לכתב העת:

• כתב עת היוצא אחת לחודש או אחת לחודשיים. מבוסס בעיקר על מעגל של מספר כותבים קבועים (עד עשרה), אנשים שמבינים ללבם של ילדים ויש להם נגיעה של עומק בכל מה שקשור בפילוסופיה. וכן כותבים אורחים בהתאם לנושאים השונים שלהם יוקדש כל גיליון.

• מספר מדורים קבועים שאחד מהם הוא כתיבה פילוסופית של הילדים עצמם (וכן גם מכתבים למערכת שהוא מדור אחר). וכן אולי מדורים כמו למשל: מדור שעוסק בסיפורים שקרו בעולם בתקופה האחרונה ויש בהם היבט מעורר מחשבה. מדור שעוסק באתיקה, ואולי אפילו מתמטיקה.

• כתיבה שהיא באמצע בין סיפור להתבוננות, בו זמנית גם נכתבת בנימה אישית אינטימית. מביאה מניסיונם האמיתי של מבוגרים בהתייחס לשאלות שעולות.

• כתוב עם הרבה חלל באמצע ובשוליים, כמעט כמו בפורמט שירי-זני. לא משהו מקושקש-צבעוני-צעקני. (אולי מבחינת עיצוב בכיוון דומה ל"הילד הזה הוא אני").

• פונה לילדים בעיקר בגיל 9-14 תהליך אני כותב את המסמך הנוכחי כקול קורא שמטרתו לזמן את מעגל הכותבים הקרוב, ולארגן מפגש עבודה ברגע שימצא עניין ממספיק אנשים. במקביל אני מנסה לברר את הצד המעשי של ההפקה. הצד המעשי של ההפקה כרוך בין היתר בבדיקת מימון וקיומו של מערך שיווק וקהל יעד פוטנציאלי. אני חושב שבעניין הזה, היות ומדובר במשהו חדש, לא נדע ממש עד שננסה ונראה את התגובות. בינתיים, עד שהדבר יתגלה כרווחי, אם בכלל, לבדוק אפשרות של תמיכה כספית.

Share

2 תגובות לפוסט "כתב עת – פילוסופיה לילדים – קול קורא"

  1. איזה רעיון מצוין. ילדים הם הכי פתוחים לרעיונות חדשים ולא נעולים כבר בתוך מסגרת ומטעני עבר.

  2. נעמי הגיב:

    איפה מזמינים את הירחון? יש לינק לאתר? חנויות? תודה, נעמי

כתיבת תגובה

צריך להכנס למערכת בשביל להשאיר תגובה.