אבק תלונתיות

1.

תלונתיות היא הלך רוח, תדר אנרגטי.

גם אם לפעמים היא מתלכדת ונדלקת מסביב לאירועים מסוימים ואנשים מסוימים, באמת היא לא קשורה אליהם. כמו לקום על רגל שמאל, כמעט אפשר לומר שזה מצב של מערכת העצבים.

מה שאני רוצה לומר בזה, הוא שזה לא אישי.

הסיפור הדרמטי שנרקם מסביב לזה – סיפור של אשם, עוולה וקורבנות – הוא רק תירוץ.

2.

ביהדות יש מושג שנקרא "אבק לשון הרע", וכך אפשר לדבר גם על "אבק-תלונתיות".

זה יציין את אותה תלותניות דקה שיש לנו כמעט כלפי כל אדם סביב לנו, ולא פעם גם כלפי דברים רבים אחרים בסביבה. מעין שכבת האבק הדקה שבה מתכסים הדברים באופן "טבעי" כשמזניחים אותם. ואם תרצו – כעין מסך ערפל דק שדרכו נראה העולם.

רבים יכפרו בכלל בקיומו של אבק-תלונתיות, ובאמת הוא דבר כמעט בלתי מובחן: הוא לא ניצת לתלונתיות מוצהרת, לא מתגבש לטענה ברורה, לא יוצא החוצה בצורה של האשמה, ובכל זאת הוא שם ברקע, לפעמים לא יותר מבדל מחשבה שחולפת במהירות על כך שהוא היה צריך להיות אחר, והמצב היה צריך להיות אחר, וזה לא בסדר. זהו. עוברים הלאה.

3.

מדוע, אם כן, לעסוק בזה?

אולי כי בדומה ל"אבק הבין-כוכבי" המהווה את עיקר המסה של היקום והחומר שממנו נוצרים הכוכבים, כך גם אבק התלונתיות הוא אבק השריפה שממנו ניצתת התלונתיות הממוקדת. אלמלא אבק-התלונתיות, גם לא הייתה תלונתיות.

ואם אדם שוקל את האפשרות של אפס תלונתיות (להעריך איך זה מרגיש לחיות ללא תלונתיות) – עליו ללמוד לזהות ולאתר את האבק הזה, ובפרקטיקה של היגיינה נפשית לגלות איך אפשר גם בלעדיו.

4.

אפילו כשחושבים על מישהו במונחים כלליים של "סוג" (הוא שייך לסוג הזה של אנשים) – זה כבר אבק תלונתיות.

זה בעצם סוג של התנגדות, תחושת סירוב, אי הסכמה, רעיון שהמציאות צריכה להיות אחרת. רעיון חולף שאם אני הייתי במקומו – הייתי נוהג אחרת. ידיעה עודפת של הזולת גם היא נושאת עמה אבק של תלונתיות.

וכל זה, כמובן, מעוגן היטב בתוך השייכות הסימביוטית – משם האבק.

5.

אחת הסיבות שאנו לא מבחינים בתלונתיות האבקתית, היא שאין לה כביכול הצדקה, ומשום כך אנחנו גם מתכחשים לה. מה רע בזה שהזולת שונה מאתנו? בשכלנו הבוגר ברור לנו שזה לא יכול להיחשב לו לגנאי. ובכל זאת, עבור אותו חלק ילדי-סימביוטי שבנו – זה לא בסדר. לא בסדר שהוא גבוה, ולא בסדר שהוא שמן, שהוא מדבר לאט מדי או מהר מדי, שהבגדים שלו כאלה, ובכלל שהוא קיים במנותק מאתנו עם רצון משלו וצורת מחשבה משלו…

 

 

 

 

 

 

 

פורסם בקטגוריה התייצבות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אבק תלונתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *