על סגולות, מידות ואומנות החיים

מבוא כללי לסגולות

מה עושה אדם כאשר הוא מתפנה להקשיב? איזה "שריר" הוא מפעיל כדי לעבור לאותו מצב של הקשבה טוטאלית שבו כולו נמצאת אצל הזולת?

בחלקו נתון הדבר לשליטתו – הוא כביכול "מדליק" את הקשבתו על פי בחירה. אבל פעמים רבות מה שלוחץ על כפתור הקשבתו קשור לנסיבות – אולי התפקיד שהוא נמצא בו (פסיכולוג) או הקשר מקומי שמזמין הקשבה (טרגדיה שפקדה מכר), או כל דבר אחר. 

כך או כך, נדמה שמה שנעשה כאן קשור לרובד אנרגטי עוקף תוכן. משהו במבנה של החיוניות מתארגן באופן חדש, משתנה בתדר שלו, באיכות שלו, ומתוך כך נולדת אותה איכות מיוחדת של הקשבה. 

בניסוח אחר: הוא מפעיל סגולה.

* * *

הקשבה היא רק דוגמא אחת לסגולה שאנו יכולים להפעיל.

כמוה יש רבות אחרות:

למשל – סגולת הסבלנות. אפשר שאדם יגיע אל תור ארוך בבנק ובמקום שגרת חוסר הסבלנות שהוא מכיר, הוא מדליק את סבלנותו. ייתכן שמה שתרם לכך זה חבר שבא אתו, חבר המעריך את סבלנותו ובכך כמו מושך אותו להדגים אותה, ואפשר שזו הייתה פשוט החלטה מקומית ומיידית. כמובן, האפשרות של החלטה כזו יכולה להיתמך הרבה בהכנה-שלפני, ובפרשנות שניתנת לנסיבות (נניח אם זה לא היה תור בבנק אלא תור בדרך להניח אבן על קברו של מישהו), ועדיין זה הוא שהדליק ומפעיל אותה כעת.

ברוב המקרים הסגולה כמו מופעלת מעצמה, כל כך קשורה בנסיבות והולכת אחריהם, עד שאין מבחינים בכך שמשהו מיוחד נעשה כאן מצד האדם, וגם האדם עצמו לא מרגיש זאת. ויחד עם זאת, כמעט תמיד יש גם תפקיד אקטיבי לרצון, ובמקרים נדירים, כמו בהדלקת הסבלנות בתור לבנק, די ברצון לחולל את המהפך.

הנה אימא שהבן שלה שב ומרגיז אותה, ודומה שזה תמיד חזק ממנה. אבל בחברת אורחים מכובדים שמגיעים לביתה, היא מגלה בעצמה רובד חדש של סובלנות. אות וסימן שזה לא לגמרי היה מחוץ לשליטתה. מאוחר יותר תגלה שהיא יכולה להפעיל את הסובלנות גם ללא שום אורח מכובד, רק מתוך החלטתה שלה.  

ועדיין נותרת השאלה – איך אנחנו עושים את זה? איך מופעלת סגולה?

* * *

הבה נבחן עוד דוגמא לסגולה:

הנה אדם שקט וצנוע שמוצא את עצמו בלב פיגוע. האוטובוס שנסע בו נפגע, יש פצועים, אנשים זקוקים לעזרה, הם מרוחקים ממקום יישוב, דברים ממשיכים להתרחש. בלי משים הוא מוצא את עצמו מנהיג את התרחשות ההצלה. לא הוא ולא אחרים נעצרו לחשוב על זה, אבל באופן טבעי הם פונים אליו לקבל סיוע ותמיכה. אכן, נדלקה אצלו סגולת המנהיגות.

סגולת המנהיגות היא ממש תדר אנרגטי שאותו ניתן לחוש. יש אנשים שעוטים אותו דרך קבע ולכל מקום שהם הולכים אנשים חשים בחיוניות של מעמדם המנהיג, ואפילו כלבים ערים לכך. ויש אחרים שמדליקים אותה על פי הנסיבות. שוב, בחלקו על פי רצונם, ובחלקו היא נדלקת מעצמה.

וגם כאן מעניין לבחון דווקא את המקרה שהסגולה מתעוררת מתוך החלטה – כביכול יש יכולת לאדם לגשת באופן ישיר אל המרקם האנרגטי של נפשו ולהדליק שם משהו. כך קורה להורה שרגע אחד הוא נגרר אחרי גחמות ילדו, ורגע שני מקבל החלטה והוא מעמיד משהו בתוך עצמו שמיד משתקף באופן שבו ילדו מתייחס אליו. רגע אחד דבריו ומעשיו עוררו סבך של סכסוכים וחוסר אונים, ובמשנהו, עם הדלקת סגולת המנהיגות, קורה משהו חדש לגמרי, למרות שלכאורה הוא משתמש בדיוק באותן המילים.     

* * *

אני זוכר שהתוודעתי לדבר באופן מודע לפני שנים רבות כאשר ביקשתי להחזיק תינוק בוכה. באותו רגע הרגשתי שאני מפעיל משהו בתוכי, לא ידעתי להסביר מה, אבל משהו נשלח ממני ועטף את התינוק, ניחם אותו, והרגיע אותו מיד. הוריו המופתעים סיפרו לי שבדרך כלל הוא מפחד מזרים, והתפלאו על כך שנרגע בזרועותיי כל כך מהר.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שזה קרה לי עם תינוקות וילדים, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שהתעוררתי למלוא המודעות של העניין, ויכולתי לחוש ממש את העיטוף האנרגטי כדבר שאני מחולל, בלי לדעת להסביר איך. 

הנה, זו האיכות של הפעלת סגולה.

אני מניח שזה מה שעושה גם ה"לוחש לסוסים" או כל מיני לוחשים אחרים המצליחים לדבר במקום שאחרים אילמים. כל אחד בדרכו עושה משהו שהוא מעבר למה שניתן ללמוד או לרכוש בניסיון. 

אבל מה זה אומר? מה זה הדבר הזה?

* * *

יש נשים שיודעות להפעיל סגולה של מיניות. די במבט אחד שלהן כדי להצית בכל גבר איזה משהו. פעמים רבות קשה לומר שהדבר בשליטתן, דומה שזה ערוץ התקשורת שלהן והן מביאות את האיכות המיוחדת הזו לכל מקום ולכל אדם. אבל כמו בדוגמאות האחרות, אפשר למצוא גם כאן מקרי קצה, שבו הן לפתע יודעות להפסיק את השידור הזה על פי רצונן. אות וסימן שזה לא רק תכונה שלהן אלא משהו שהן מפעילות.

סגולה היא לא בדיוק כישרון – כישרון הוא עניין יותר רחב ועל-זמני, משהו שהוא בגדר יש. ואילו סגולה היא פעולה, וגם אם אדם מפעיל אותה רוב שעות היום, עדיין היא דבר שקשור באופי הנוכחות, באיכות ההתייצבות, בכאן ועכשיו המתחדש מדי רגע. משהו שאדם מקרין מתוך עצמו די בדומה ל"הפעלת שריר".

עם זאת המצב כאן הוא פרוע ומעורבב למדי. לא תמיד ברור מתי אדם מפעיל את הסגולה ומתי היא מפעילה אותו. ואני מניח שאצל רובנו, סגולותינו השונות מתנהגות כמו עדרי סוסים פראיים, באות והולכות על פי רצונן. אין לנו גישה ישירה לרובד האנרגטי, אנחנו לא מבינים בו מספיק, אין לנו מנופים, אנחנו לא מחוברים.

* * *

אני מניח שבפוטנציאל כל הסגולות קיימות אצל כל האנשים, אם כי מן הסתם יש אנשים שמסיבות גנטיות תרבותיות, או אחרות, יש להם נטייה לסגולות מיוחדות ואילו אחרות רדומות אצלם.

אני גם מניח שיש אנשים שעם או בלי קשר לנטיות אלה, מטפחים יותר מאחרים סגולות מסוימות, ובהדרגה גם לומדים להפעיל אותן על פי בחירתם.

ההקשבה שפתחתי בה היא בשבילי דוגמא לכך. זו סגולה שטיפחתי במהלך השנים ויש לה מספר מדרגות. החל מהקשבה שהיא נוכחות דמומה ומעורבת במה שאומר האחר, ועד הקשבה עמוקה החודרת למלוא הטעם של אחרותו הפורייה.

* * *

יש משהו הקשור בהפעלת סגולה העושה את האדם לשליח של סגולתו.

הפעלת סגולה, כל סגולה, היא סוג של התייצבות. ובאותו רגע שאדם מתייצב באופן נוכח כל כך, הוא גם נעשה זהה עם שליחותו. קשה מאוד לזייף כאן.

אפשר לחשוב לדוגמא על אדם שניגש למשימה של שכנוע. יום לפני כן הוא הרגיע את חבריו – אני אלך לדבר אתו. ואל המפגש היום הוא מביא עמו את הביטחון שהוא כבר מכיר מן העבר. אני לא בטוח שאפשר לכנות את זה סגולת השכנוע, אבל לצורך העניין הבה נניח שכך. באותו רגע שהוא פוגש את מי שנשלח לשכנע אותו, הוא כולו נתון בתוך המהלך הזה ומזוהה עמו. זו דרגה עמוקה מאוד של נוכחות שלא מותירה כל מני מחשבות טפיליות והיסוסים. ונדמה לי שחלק מאיכותה של סגולת השכנוע קשורה ביכולת לקבל באופן בוגר את התוצאה גם אם זו הפוכה למגמת השכנוע. באופן כלשהו, הסגולה, די לה בעצמה.

יש לכל הנאמר כאן זיקה למיתולוגיה של גיבורי-העל של ילדותינו. סופרמן, משל, בדמותו הרגילה הוא לא מרשים במיוחד, אדם מלא היסוסים ומבוכות ככל אדם אחר. אבל באותו  רגע שהנסיבות מצדיקות את זה הוא לובש את סגולתו ונעשה למישהו אחר. במקרה של סופרמן קשה לדעת אם הוא יכול להפעיל את סגולתו רק מתוך רצונו האישי. למעשה יש אתוס שדווקא מונע את זה – הוא לא עושה את זה למען עצמו, כמשחק של כוח, הוא מדליק את סגולתו רק כשהוא חייב, כשהוא נקרא.

* * *

דוגמאות נוספות להפעלת סגולה:

אחי עבר דירה ושני בחורים צעירים, האחד רזה למדי, נגשו למלאכת העברת הארגזים. ומה הופתעתי לראות שדווקא הרזה, באיזה עזוז לא ברור, מרים ארגזים שאני בקושי יכולתי להזיז. והוא עשה את זה בזריזות מדויקת, בלא להסס. הרגשתי שלא מדובר רק בכוח שרירים אלא גם ביכולת ריכוז – במשהו שהוא עשה ומיקד באנרגיות שלו, שאיפשר לו את התנועה הזו החלקה. 

אחר כך גם גילתי את זה בעצמי: את אותו ריכוז של כוונה לפני שנגשים לפעולה פיסית, את סגולת מיקוד הכוח.

סגולה אחרת שלמדתי להדליק עם השנים, אם כי הרבה פחות בבחירתי, היא סגולת ההימצאות בגוף. עניין שקשה מאוד להגדיר מה הוא, ובכל זאת הוא משהו מאוד מסוים שאני יודע לעשות. כשאני נמצא בגוף משהו מזה מקרין על סביבתי, ובמיוחד חיות חשות את זה ונמשכות לזה.

סגולת הריפוי: לא ברור מה עושה מי ששם ידיו על מישהו ואגב כך עוזר בריפוי. אבל מה שזה לא יהיה שהוא עושה, נעשה ישירות ברמה האנרגטית – גם הוא מפעיל סגולה.  

ואני חושב על אדם בן תשעים, מורה ליוגה, שבחיי היומיום פועל ומתנהג כקשיש לכל דבר, אבל מיד כשהוא מתחיל בתרגילי היוגה הוא נעשה למישהו אחר. כל חזותו ה"זקנה" כמו נושרת ממנו. יש שם משהו שממלא את כולו מקרין גם כלפי חוץ.

* * *

ובכן, מה היא הסגולה, כיצד היא פועלת?

ברור שככל שאדם יותר מפעיל סגולה, בין אם מתוך בחירתו ובין מתוך הנסיבות שמדליקות אותה – כך הוא נעשה יותר מיומן בהפעלתה. הוא לומד להכיר את הטעם המיוחד שלה, ומזקק אותה על רקע מרחבי מציאות רבים ושונים.

אבל במקביל נראה גם שיש גורמים נוספים שעושים סגולה זו או אחרת ליותר נוכחת בחייו של אדם. הנסיבות יכולות להיות לא רק נסיבות מקומיות אלא נסיבות עקרונית, כמו כאשר אדם שנעשה להורה או מקבל תפקיד מסוים, או כמו בדוגמא של המורה ליוגה – אדם שחוזר ומתאמן.

במקרה האחרון אפשר להרחיב את הגדרת הנסיבות ולדבר על אורח חיים – לא רק משהו שקורה, אלא משהו שנעשה באופן מודע כסוג של פרקטיקה.

לדבר הזה אני קורא טיפוח מידה.

והמידה תומכת בהתקיימות הסגולה.

לכל סגולה יש מידה מתאימה, ולכל מידה מוסרית יש סגולה. למעשה אלה תופעות משלימות כאשר הסגולה שייכת למוקד – היא הדמות, והמידה קשורה לרקע.

הסגולה קשורה לכאן ולעכשיו, המידה קשורה לאורח חיים.

על מידה אפשר לומר שהיא שייכת לאדם, ואילו בסגולה יש תמיד משהו מן הפלא. כשהיא מופעלת לא ברור אף פעם אם זה היא שנמצאת בשירות האדם או האדם שנמצא בשירותה.

* * *

להסביר ממש אני לא יכול,

אבל יש מטפורה שמשרתת אותי ואגב כך היא גם עוזרת לי לאפיין עוד היבט של הסגולה.

אני חושב על הפעלת סגולה כמו על בורר התחנות במקלט רדיו – עניין של היתאמות פנימית מבחינה אנרגטית שבו זמנית גם פותח ערוץ של תקשורת. רק שבשונה מן הרדיו המכאני, הפעלת סגולה היא סוג של ריקוד היתאמות שנמצא לא רק באדם אלא גם במציאות שמולו. אין זה רק שינוי מבנה פנימי חד פעמי, אלא "עלייה על גל מסוים", והיכולת להישאר צמוד אליו. אם למתוח מעט את האנלוגיה צריך לדמיין מצב שבו תחנת רדיו מסוימת משנה ללא הרף את התדר שבו היא משדרת, והרדיו מצליח לעקוב אחר שינויים אלה מבלי לאבד את השידור.

כל הפעלת סגולה היא אקט שיחי. כינון של ערוץ תקשורת מסוים.

כל הפעלת סגולה היא גם מניה וביה כינון חיבור מיוחד אל המציאות.

כל הפעלת סגולה היא סוג של מהלך מיקוד המביא עמו הווה מיוחד.      

* * *

ואם לצעוד עוד צעד אפשר לומר שכל סגולה היא בדרכה חיבור לאלוהים.

בניסוח זה אפשר לומר שבעצם כל הסגולות הן לבושים שונים לאותו דבר – לעצם החיבור. והפלא כולו נמצא בחיבור העמוק, בנוכחות, במיקוד. אין כאן רציפות שבה אפשר לאמוד מידות שונות של חיבור, אלא ישנו רגע שבו נוצר מגע. וכשהוא נוצר זהו מהפך רדיקלי שלא דומה לשום דבר שקדם לו.

החיבור הזה, במהותו הקדושה, הוא אותו חיבור, אותו מגע, בין אם מדובר בסגולת המיניות או בסגולת המנהיגות או בסגולת ההקשבה. אלה אולי צבעים שונים, אבל הם כולם מגיעים אל האור. 

* * *

אי אפשר להסביר לאדם שלא מכיר סגולה מסוימת את מהותה, לא יותר מאשר אפשר להסביר לעיוור מה הוא צבע כחול. אבל מכיוון שכולנו בני אדם, ובמובן מסוים שותפים לאותו מעגל תקשורת, הפוטנציאל קיים עבור כולנו.

הנה אדם שלא זכה מעולם להפעיל את סגולת המנהיגות ולכאורה לא יודע עליה דבר. אבל זה לא מדויק: יכול להיות שהוא מתרשם ממנה כשהיא מופיעה אצל אחרים, חש את השפעתה עליו, ומתוך כך לומד משהו ממהותה. כאשר בפעם הראשונה היא מבליחה אצלו באורח פלא, זה יראה כמו משהו חדש, ובכל זאת לא לגמרי חדש.

* * *

העובדה שאדם מטפח אורח חיים מסוים ומתרגל מידות מסוימות, עדיין לא מבטיח שידע להפעיל סגולה. ויחד עם זאת דומה שישנם מנופים שיכולים לעזור לאדם לגשר בין אורח חיים לבין הפעלתה של סגולה. מנופים אלה הם מעין עזרים – כלים מודעים, שעוזרים ביצירת היכולת להפעיל סגולה. שהרי הדברים פועלים בתואם. אווירה מסוימת, מסגרת מסוימת, יכולים פתאום לחבר אדם לתדר אנרגטי מסוים שמתוך שהוא מזהה אותו דרך ההדהוד עם המסגרת הוא גם יכול ללמוד להפעיל אותו. אני חושב שלפעמים אפילו אסתטיקה מסוימת של מבנה יכולה לעשות סגולות מסוימות ליותר זמינות.

לאומנויות אלה המרכיבות את החוכמה של יצירת מסגרות תומכות סגולה (כזו או אחרת) אני קורא אומנויות חיים.

דוגמא יפה לכך אפשר ללמוד מסגולת ההקשבה. אף על פי שאני יודע באופן עקרוני להפעיל את הקשבתי בנסיבות שונות ומגוונות יש תנאים מסוימים שבהם היא מגיעה לפריחה. למעשה, מה שעזר לסגולה זו להיות מטופחת קשור בדיוק באותם תנאים שהרביתי לשהות בהם. ובאופן יותר מפורט השנים הרבות שביליתי בחברת ילדים, בתוך מעגלים דיאלוגיים, בשיחות קשובות עם זוגתי, ובכתיבה. ללא ספק כל אלה תמכו מאוד בהתפתחותה של אותה סגולת הקשבה.

* * *

אפשר לסכם את היחס בין סגולות, מידות וחוכמת חיים (אומנויות חיים) באיור הבא.

 

הסגולה היא הדמות במרכז. המידה היא הרקע. ואילו חוכמת החיים המודעת נמצאת בתווך בין לבין. היא כמו הממברנה היוצרת את הזיקה בין השניים.

אומנות יצירת "המסגרת החיה" היא עיקר המעשה הנתון לאדם.

 

חלק שני –  סגולות ה"תקשורת המשחררת"

והנה, מכל הסגולות, בחרנו חמש כעומדות במרכז התקשורת המשחררת. חמש סגולות, שמסייעות לאדם לעבור בשער בין השייכות הסימביוטית לשייכות הדיאלוגית.

או בניסוח אחר חמש סגולות התומכות בהתבגרות,

או בעוד ניסוח חמש סגולות שבעזרתן מגיעים לתלת מימד.

ואלה הסגולות: השהיה, הרגשה, פרדה, בקשה, קבלה.

מדוע דווקא חמש סגולות אלה?

* * *

ועוד אמרנו שאפשר לראות את חמשת הסגולות הללו כמהלך ליניארי כאשר השתיים הראשונות לפני השער השתיים האחרונות מיד אחרי השער והשלישית בדיוק בשער.

 

ומנגד אפשר לראות אותן כהיבטים שונים למהלך אחד של נוכחות – כצבעים שונים של אותה סגולה.

 ושוב, מדוע דווקא סגולות אלה? 

* * *

ניתן לראות בחלוקה לסגולות משהו שמזכיר את האופן שבו אנו רואים את צבעי הקשת, אף על פי שישנו רצף בתדירות הגלים מן האדום ועד הסגול, בכל זאת אנחנו רואים כאן צבעים נפרדים המחלקים את רצף התדירויות למקטעי צבעים שונים. באותו אופן ייתכן שהסגולות השונות לא כל כך נפרדות הרמטית זו אלא מהוות מעין בחירה תרבותית-ביולוגית המעמידה תדירות מסוימת עם סגולה מסוימת.

הייתי יכול לחשוב על סגולות אחרות המסייעות במעבר – סגולות כמו הקשבה, אי שיפוט, חקירה, נתינה, התמסרות. ואף על פי שאפשר לטעון שאולי אלה שמות שונים לאותן תנועות נפש, אני בכל זאת מזהה כאן תנועות שונות, סגולות שונות. במהות להקשיב זה דבר אחד, ולהשהות דבר אחר. נכון, הקשבה מאוד מזכירה השהייה (ומצד שני גם הרגשה) בטח שהקשבה נדרשת הן בזה והן בזה. ובכל זאת היא שונה.

למעשה הייתי אכן משבץ את ההקשבה בתווך בין השהיה להרגשה. ולמעשה אפשר לבנות כאן שתי מערכות שנבדלות זו מזו בהחלטה היכן לשים את המרכז. מה שהוא אותיות בשביל מערכת אחת, הוא רווחים בשביל מערכת שנייה ולהפך. וכך, בעוד דוגמא, סגולת האי שיפוט עומדת בתווך בין סגולת ההשהיה לבין סגולת הקבלה.

למעשה יש יסוד להניח שהסגולות של הת"ם הן אולי המרכזים הפחות טבעיים. אלה לא יהיו שמות הצבעים הרגילים, אלא שמות צבעי הביניים. וההסטה הזו ממערכת אחת למערכת שנייה מגלמת איפה את העובדה שאכן מדובר בסוג של מאמץ המוביל להשתלבות במערכת חדשה, כפי שהוא אכן המעבר משייכות סימביוטית לשייכות דיאלוגית. במובן הזה הסגולות האחרות (הקשבה, אי שיפוט וכדומה), הן יותר עגולות, יותר טבעיות, אבל גם בגלל זה פחות נוטות לשמור את המעגליות של המעגל, שמירה שהיא חיונית להופעתו של החדש. דווקא הצרימה הזו, האי שקט הזה, הוא המפתח למערכת דפוסים חדשה, שתסיע, כך נראה לנו, אכן לעשות את המעבר.

 * * *

כבר אמרתי למעלה שכל הסגולות כולן הן לבושים שונים של המגע, של הקשר שנוצר. ובמובן הזה כדי לבצע את המעבר לתלת מימד לא נדרשת יותר מאשר סגולה אחת, התייצבות אחת, ולא כל כך משנה מה היא.

אבל כשאנו מתבוננים על מיומנות תקשורת מורכבת כמו שהיא בדרך כלל בין אנשים חיים, דומה שאפשר להיתרם ממקבץ סגולות, ומן הגמישות להשתמש פעם בזו ופעם באחרת. כל שלב בתקשורת, כל מהלך, מזמין סגולה אחרת. ואין דומה הסגולה של מי שמקשיב לסגולה של מי שמדבר, הסגולה של מי שמבקש לסגולה של מי שנותן. וכך במהלך של תקשורת משחררת כל הסגולות מחוללות, כל פעם יש אחרת שהיא במרכז, וכל השאר תומכות בה.

בזה האופן אנו עוברים מתפיסת עולם הישרדותית לתפיסת עולם התענגותית. ממקום שהוא רק אינפורמציה למקום של מגע מחלחל ונוגע. כי כן, בכל הפעלת סגולה יש גם מן העונג.

וצריך אדם לרקוד עם חמשת הסגולות הללו.

יש עת להשהיה,

ועת להרגשה,

ועת לפרידה והפרדה,

ועת לבקשה

ועת לקבלה.

ומכיוון שהן באות ביחד הרי שהן גם מכילות אחת את השנייה או בניסוח אחר: כשאחת רוקדת במרכז, כל השאר מחוללות סביבה.

פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *